felsoiv
Hungarian (formal)English (United Kingdom)Deutsch (DE-CH-AT)Italian - Italy

Kikapcsolódás

 

SZAUNÁVAL AZ EGÉSZSÉGÉRT

Már a maja kultúrában is ismert volt a szauna jótékony hatása. A történelem során az antik római civilizáción át végül egész Európába eljutott a gyógyító gőz ereje. Később fokozatosan a skandináv nemzetek hétköznapjaiba szorult vissza. Napjainkban reneszánszát éli.

A szauna a méregtelenítés ideális módja és nyugalommal áraszt el, egyszerre frissít és kikapcsol, serkenti a testet, a szellemet és a lelket.

A finn (hagyományos) szauna titka a gőzben rejlik. A 80-90 fokos hőség és az azt követő jótékony hideg zuhany (16-20 fokos vízzel) selymes bőrt eredményez, kiválóan edzi az ereket, lassítja az öregedést.

Emellett a szaunázásnak számtalan pozitív hatása van szervezetünkre:

  • Télen minden sejtünket felforrósítja.
  • Segít leküzdeni a kórokozókat. A hőmérséklet-emelkedés olyan hatást gyakorol a szervezetre, mint egy kisebb láz – megélénkül az immunrendszer tevékenysége.
  • Sresszmentesít. A szaunázás alkalmával a relaxáció jótékonyan hat az idegrendszerre, érzelmeinkre.
  • Tisztítja és kisimítja a bőrt. Tíz perc alatt 0,3 liter vizet izzadunk ki, amivel együtt eltávoznak a fölösleges sók és a nemkívánatos salakanyagok.
  • Elősegíti a jó anyagcserét.
  • A gőz és a verejték fellazítja a hámpikkelyeket a bőr felszínén. Az elszarusodott sejtek leválnak, majd a por- és zsírrészecskékkel, baktériumokkal együtt lemosódnak.
  • Nyáron szabályozza a kellemetlen verejtékezést. A verejtékmirigyek megedződnek, javul a hámréteg víztartó képessége.

Az infrakabin lényege az infravörös sugárzás, melynek melegét az orvostudomány már évek óta alkalmazza. Ugyanúgy, mint a finnszauna forró gőze, az infravörös meleg is elősegíti néhány betegség és testi panasz gyógyulását.

A Nap hősugárzásának megfelelő hosszú hullámú infravörös sugárzás jótékonyan és ártalmatlanul melegíti a bőr felső rétegeit. Az energia az élő szövet természetes hővezetésének köszönhetően továbbhalad a mélyebben fekvő rétegekbe, ahol a véráramlás viszi tovább magával és osztja el az egész szervezetben, így fejti ki azután gyógyító és jótékony hatását.

 

Mi a különbség a finn szauna és az infrakabin között?

Finn szauna Infrakabin
Felfűtési idő A kabin méretétől függően 30-45 perc. Felfűtéséhez néhány perc elegendő.
A kabin felmelegítése A levegőt melegíti fel és a hőmérséklet 70-100°C. A test melegszik fel, a levegő csak kis mértékben, 30-40°C-ra.
Izzasztó hatás A kabin magas hőmérséklete miatt izzadunk. Az infravörös sugárzástól izzadunk, amelynek hatása a bőr alsó rétegeibe is eljut.
Mozgásszabadság Hatása független a testtartástól, használhatjuk ülő vagy fekvő helyzetben is. Az állandó testtartás javasolt, hogy a sugárzás egyenletesen érje testünket.
Időtartam Akár egymást követő 2-3 alkalommal, 10-15 percre, rövidebb-hosszabb szünetek közbeiktatásával is igénybe vehetjük. Egy alkalommal kb. 30 percet töltsünk el.
Szaunázás és a társaság Közös élményt nyújthat az egész családnak, baráti társaságnak, akár órákon át. A megfelelő sugárzás elérése miatt kb. 30 percig, általában 1-2 személy használja.
A víz Alapélménye a kövekre locsolt víz, amely a testnek páratlan felfrissülés érzetét adja. Nincs szükség vízre.

 

 

Hogyan szaunázzunk?

A szaunában nem szokás sem enni, sem inni és hangoskodni sem, hiszen a szauna a relaxáció, a teljes testi-lelki kikapcsolódás helye.

Szaunázás előtt nem célszerű sokat enni vagy inni. Szaunázás után viszont feltétlenül pótolnunk kell az elveszett folyadékmennyiséget.

Fontos, hogy minden ékszert vegyünk le magunkról, mert ezek felforrósodva égethetik a bőrünket. A hölgyek távolítsák el a sminket az arcukról. Szaunázás előtt javasolt lezuhanyozni, hogy a szennyeződéseket eltávolítva elősegítsük bőrünk megújulását. Fontos, hogy szárazra törülközve lépjünk a kabinba, mert bőrünk így tud igazán izzadni.

Lázasan, betegen soha ne használjunk szaunát! Megelőzésre azonban mindenkinek javasolt.

A finn szaunában feküdjünk le a padra úgy, hogy egész testünk ugyanabba a hőmérsékletzónába essen. A gyakorlottak mehetnek legfelülre, ahol a legnagyobb a forróság. A legalsó padon mindössze 50 °C van, ami csekély mértékben izzaszt. Egy alkalommal 10-15 percet töltsünk a kabinban. Az utolsó két percre keljünk fel ülő testhelyzetbe, hogy felálláskor ne szédüljünk meg.

Kint először sétáljunk néhány lépést és vegyünk mély lélegzetet, hogy a légutak lehűljenek. Azután zuhanyozzunk le hideg vízben – a „szívtől távoli" testrészeken kezdve (lábfej, lábszár, kar).

Szárítkozzunk meg, vegyünk magunkra fürdőköpenyt vagy fürdőlepedőt és pihenjünk le.

A rövid pihenő után menjünk vissza ismét legfeljebb 15 percre a kabinba.

A forró gőz és a hideg zuhany váltakozását 2-3 alkalommal ismételjük meg.

Szaunázás után igyunk sok folyadékot, lehetőleg ásványvizet.

 

Szaunázás és az illóolajok

A belélegzett, illetve külsőleges vagy belsőleges úton szervezetünkbe juttaott illóolajok többféle hatással járulnak hozzá egészségünk helyreállításához és megtartásához, valamint testi-szellemi frissesség és fittség eléréséhez.

Finn szaunázás alkalmával elég néhány csepp illóolajat használnunk, de soha ne közvetlenül a forró kövekre csepegtessük, mert tüzet is okozhat. Kevés vízbe tegyünk pár csepp olajat, és azt párologtassuk a köveken.

  • Nyugtató, szorongás- és feszültségoldó, alvást elősegítő és alvásminőséget javító illóolajok: levendula, mandarin, narancsvirág, bergamott, ilang-ilang
  • Antimikrobiális illóolajok: grapefruit, citrom, kubeba, citromos teafa, teafa, kakukkfű, kamilla, levendula, rozalina, szantálfa, fahéj, szegfűszeg
  • Hurutoldó, köptető, légzéskönnyítő hatású illóolajok: ánizs, édeskömény, erdeifenyő, eukaliptusz, jegenyefenyő, törpefenyő, lucfenyő, niaouli, kakukkfű
  • Vérkeringést fokozó, gyulladáscsökkentő, enyhe fájdalomcsillapító hatású illóolajok: eukaliptusz,erdeifenyő, jegenyefenyő, lucfenyő, rozmaring, boróka, kámfor, borsmenta